Kūrybinės dirbtuvės: keramika kaip savipagalbos menas

Kūrybinės dirbtuvės: keramika kaip savipagalbos menas

Keramika kaip priėmimo ir paleidimo fenomenas

Prisilietus prie molio, laikas tarsi sustingsta. Nurimsta aplinkos šurmulys, o rankos iš lėto budina švelnią, gyvą medžiagą. Ji paklūsta prisilietimui, tačiau turi tvirtą charakterį – kuris primena, kad kūryba visada yra dialogas, ne monologas. Todėl kūrybinės dirbtuvės, kuriose žmogus dirba su natūralia medžiaga – moliu, vis dažniau tampa savipagalbos erdve – vieta, kur galima atgauti vidinę pusiausvyrą ir leisti sau bent trumpam paleisti kontrolę.

Darbas su moliu – daugiasluoksnis procesas: jame telpa ir veiksmas, ir laukimas, ir neišvengiamas netobulumo pripažinimas.

Kūrybinės dirbtuvės: keramika kaip savipagalbos menas

Kūrybinės dirbtuvės: keramika kaip savipagalbos instrumentas

Darbas su moliu nėra tik amatas ar kūrybiškas laisvalaikio praleidimo būdas. Tai sensorinė, kūniška patirtis, kurios poveikis apima emocinį, kognityvinį ir net fiziologinį lygmenis. Empiriniai tyrimai rodo, kad kūryba su moliu mažina streso rodiklius, stiprina dėmesio sutelktumą ir gerina nuotaiką.

Pavyzdžiui, 2023 m. atliktame atsitiktinės imties tyrime Honkonge nustatyta, kad paauglėms, kelias savaites dalyvavusioms kūrybinėse dirbtuvėse, kuriose dirbo su moliu, sumažėjo streso hormono, kortizolio koncentracija (Nan, Huang, 2023). Tai liudija, jog kūrybinis veiksmas nėra vien emocinė iškrova – jis veikia ir fiziologiniu lygmeniu, atkuriant kūno ir proto pusiausvyrą.

Panašūs rezultatai gauti ir kitose populiacijose. Tyrimai su studentais (Cody, 2023) parodė, kad vos kelios kūrybinės sesijos reikšmingai sumažino jų patiriamą stresą, o žmonėms su fizine negalia tokia veikla padidino laimės ir pasitenkinimo gyvenimu jausmą (Morais ir kt, 2014). Be to, meno psichologijos tyrėjai (Van Lith, 2020) pabrėžia, kad kūryba su moliu lavina smulkiąją motoriką, aktyvina jutimines sistemas ir mažina fiziologinį stresą.

Tokie rezultatai leidžia kalbėti apie keramiką kaip savipagalbos per sąmoningą veikimą formą – procesą, kuriame žmogus vėl atranda kūno ir jausmų dermę.

Tarp priėmimo ir paleidimo

Keramika moko susitaikyti su tuo, kad ne viskas priklauso žmogaus valiai. Net ir profesionalams molis yra kaprizingas partneris: per daug drėgmės – kūrinys subliūkšta, per sausa – trūkinėja molio paviršius. Tai lėtas, kantrybės reikalaujantis procesas – priešingybė skubos kultūrai, kurioje norima visko čia ir dabar. Ši gyva medžiaga, galbūt stipriau nei bet kuri kita, moko valdyti momentinio pasitenkinimo poreikį, nes rezultato reikia išlaukti. Būtent šis nekontroliuojamumo elementas įveda svarbią psichologinę patirtį – kontrolės paleidimą.
 
Kaip pastebi meno terapeutės (Van Lith, Beale, 2025), kūrybos su moliu procesas iš esmės yra susitaikymo praktika: „Yra daugybė etapų, kuriuose gali kažkas nepavykti, ir jei visa širdimi prisiriši prie vieno kūrinio, o jis skyla ar deformuojasi, patiri nusivylimą. Pats procesas padeda žmonėms išmokti paleisti.“

Kai kūrinys skyla, žmogus patiria miniatiūrinę netektį, tačiau tuo pat metu suvokia, jog visada galima pradėti iš naujo. Tokia patirtis ugdo psichologinį lankstumą – gebėjimą priimti nesėkmę kaip proceso dalį, o ne kaip pabaigą. Šis gebėjimas glaudžiai siejasi su atsparumo, vilties ir vidinės kontrolės atstatymu. Keramikos kūrybos procese „paleidimo“ momentas įvyksta ne tik simboliškai. Fiziškai minkant, spaudžiant ar formuojant molį, kūne susikaupusią įtampa medžiaga įgeria į save ir suteikia jai išraišką. Tai saugus būdas paleisti emocijas – nerimą, abėjingumą, liūdesį ar net pyktį – nenukreipiant jų į save ar kitus, o transformuojant kūrybiniame vyksme (Finkelstein, 2020). Daugelis kūrybinių dirbtuvių dalyvių liudija, kad po užsiėmimų jaučiasi tarsi būtų palikę dalį minčių molyje. Tai iš esmės yra emocijų rekonstrukcija lydima veiksmo – kai perteklinė energija įgyja kūrybinę formą.

Kūrybinės dirbtuvės kaip savistabos erdvė

Darbas su moliu prikausto žmogaus dėmesį. Jis reikalauja rankų, akių, susitelkimo ir kantrybės. Kiekvienas žingsnis – nuo lipdymo iki paskutinių dekoravimo štrichų – verčia būti „čia ir dabar“. Tokia būsena prilygsta meditacijai, tačiau kyla natūraliai, be jokių išankstinių technikų ar intencijų. Žmogus tiesiog įsitraukia į procesą, o jo dėmesys susitelkia į šią akimirką. Šis kūno ir sąmonės dialogas sustiprina vientisumo pojūtį. Psichologai teigia, kad būtent šis „įsižeminimo“ momentas padeda mažinti nerimą – kai protas nebesiblaško tarp praeities ir ateities, o susitelkia į dabartinį vyksmą. Darbas su moliu tampa ne tik kūrybine praktika, bet ir savistabos metodu – būdu stebėti savo reakcijas, tikrinti kantrybės ribas, norą kontroliuoti ar polinkį pasiduoti.

Netobulumo estetika

Vienas svarbiausių keramikos principų – pripažinti netobulumą. Molis išsaugo kiekvieną prisilietimo pėdsaką: paviršiuje, įtrūkimuose, netikėtame atspalvyje. Tačiau būtent tai suteikia kūriniui autentiškumo. Japonų estetikoje tai vadinama wabi-sabi – grožis, gimstantis iš laikinumo ir netobulumo. Dirbdamas su moliu, žmogus išmoksta matyti vertę ne tobulume, o procese. Sudužęs indas gali tapti dar prasmingesnis, jei jį suklijuoji, o įtrūkimas – svarbia estetine užuomina, kaip kintsugi technikoje, kur defektas pabrėžiamas auksu, išryškinant netobulumo grožį – tarsi psichologinio atsinaujinimo simbolis (Van Lith, Beale, 2025). Tokia simbolika atspindi ir vidinį transformacijos kelią: trapumas čia tampa stiprybės ir autentiškumo ženklu.

Kūryba kaip bendrystės patirtis

Nors molio lipdymas dažnai atrodo individualus užsiėmimas, jis stebėtinai stiprina socialinius ryšius. Kūrybinės dirbtuvės suburia žmones – čia jie dalijasi erdve, medžiagomis, idėjomis, patirtimis ir iš jų išmoktomis pamokomis. Tokiu būdu gimsta bendruomeniškumo patirtis, kuri ypač svarbi socialinių tinklų amžiuje, kai vis dažniau patiriamas susvetimėjimo jausmas.

Tyrimai rodo, kad bendra kūrybinė veikla padeda dalyviams atgauti pasitikėjimą savimi ir patirti bendrumo jausmą (Aydın, Kutlu, 2021). Be to, disertacinis tyrimas psichiatrijos ligoninėje (Duckrow, 2017) atskleidė, kad kūrybinės dirbtuvės, kuriose buvo dirbama su moliu, padėjo pacientams atkurti socialinius įgūdžius ir pasijusti bendruomenės dalimi.

Nesvarbu, ar tai senjorai, studentai, žmonės su negalia ar tiesiog tas, kuris nori pakeisti aplinką ir praleisti laiką kitaip – bendras kūrybos procesas primena, kad kiekvienas gali. Molis šiuo atveju tampa socialiniu sąjungininku: jis nereikalauja statuso – tik nuoširdaus įsitraukimo.

Lėtėjimo kultūra

Keramika, priešingai nei dauguma šiandienos veiklų, reikalauja laiko ir sąmoningo įsitraukimo. Sukurtas darbas turi išdžiūti, tada reikia jį išdegti, dekoruoti ir dar kartą išdegti. Šis laukimas tampa savarankiška mokymosi forma – jis moko toleruoti įtampą, kantriai laukti rezultato ir susitaikyti su tuo, kad galutinis kūrinys gali būti ne toks, kokio tikėtasi. Tokiu būdu keramika priešinasi vadinamajai „skubos kultūrai“. Ji grąžina žmogui pojūtį, kad vertė slypi ne greityje, o buvime. Laukimas čia nėra tuščias – jis daugiasluoksnis, primenantis, kad rezultatas nėra atpildas, o tik patvirtinimas to, ką šį laiką skyrėte sau ir dalijotės juo su kitais.

Forma, įkūnijanti tai, kas nauja, neatrasta ir dar nepaliesta

Keramikos kūrybos procesas – nuo pirmo prisilietimo iki paskutinio dekoro akcento – atspindi gyvenimo dėsningumus. Čia susitinka valia ir atsitiktinumas, planas ir netikėtumas, pradžia ir neišvengiamas pabaigos priėmimas. Molis moko lankstumo, gebėjimo paversti trapumą galia ir sušvelninti viską apimančius mūsų proto kontrolės mechanizmus.

Kiekvienas kūrinys tampa maža metafora: jis primena, kad galime iš naujo kurti save, atsisakyti to, kas nebereikalinga, išeikvota ar nebepriimtina. Priimti ir paleisti – tai ne silpnumo, o brandos ženklas. Kaip ir keramikoje, taip ir gyvenime, priėmę netobulumą kaip duotybę, atsiveriame tam, kas nauja, neatrasta ir dar nepaliesta.

• Van Lith, T. (2020). A qualitative inquiry comparing mindfulness-based art therapy versus neutral clay tasks. The Arts in Psychotherapy, 69, 101665. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07448481.2020.1841211

• Duckrow, S. (2017). Filmmaking as artistic inquiry: An examination of ceramic art therapy in a maximum-security forensic psychiatric facility (Doctoral dissertation, Lesley University). https://www.researchgate.net/publication/313876098_Filmmaking_as_Artistic_Inquiry_An_Examination_of_Ceramic_Art_Therapy_in_a_Maximum-Security_Forensic_Psychiatric_Facility?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InByb2ZpbGUiLCJwYWdlIjoicHJvZmlsZSJ9fQ

• Cody, T. (2023). CLAY AS A MEDIUM FOR JOURNALING MENTAL WELL-BEING: A PROMPT CARD DECK APPROACH. UNIVERSITY OF FLORIDA. https://ufdcimages.uflib.ufl.edu/AA/00/11/20/25/00001/Thomas_Cody.pdf

• Nan, J. K. M., Huang, X. S., Kang, M.Y. (2023). Effects of clay art therapy on emotion regulation and hair cortisol concentration for youth with emotional problems. Art Therapy, 40(3), 1–9. https://www.researchgate.net/publication/370912400_Effects_of_Clay_Art_Therapy_on_Emotion_Regulation_and_Hair_Cortisol_Concentration_for_Youth_With_Emotional_Problems

• Morais, A. H., Roecker, H. S., Salvagioni, D., Eler, G. J. (2014) Significance of clay art therapy for psychiatric patients admitted in a day hospital. Archives of Psychiatric Nursing, 32(1), 128–138. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25229912/

• Aydın, M., Kutlu, F. Y. (2021). The effect of group art therapy on loneliness and hopelessness levels of older adults living alone: A randomized controlled study. Florence Nightingale Journal of Nursing, 29(3), 271-284. https://www.researchgate.net/publication/351284722_The_Effect_of_Group_Art_Therapy_on_Loneliness_and_Hopelessness_Levels_of_Older_Adults_Living_Alone_A_Randomized_Controlled_Study

• Van Lith, T., Beale, C. (2025). A grounded theory exploration of sensory and kinaesthetic engagement with clay. Journal of Creative Arts Therapies, 20(1), 1–18. https://static1.squarespace.com/static/62cb6c4f3dd8c74a52efdb24/t/68e867d0174a5b1932e2f556/1760061392970/A-25-VanLith-Beale.pdf

• Finkelstein, J. A. (2020). 7 Unexpected ways clay is therapeutic. https://www.psychologytoday.com/us/blog/demystifying-talk-therapy/202003/7-unexpected-ways-clay-is-therapeutic

Similar Posts